Who publicationZijn rood vlees en bewerkt vlees een onderdeel van Mental Food ? De World Health Organization (WHO) heeft op basis van onderzoek van het IARC Monographs Programme gesteld dat het eten van bewerkt vlees schadelijk is voor de gezondheid. (Beweegreden onderzoek WHO)

Bewerkt vlees wordt in de groep gezet van tabak, alcohol en luchtverontreiniging.

Er is voldoende en overtuigend bewijs gevonden voor de kankerverwekkende werking van bewerkt vlees, 34.000 doden wereldwijd per jaar. Rood vlees daarentegen heeft nog geen direct bewijs dat het kankerverwekkend is, maar voor Global burden of Disease (GBD) is het toch een aanleiding voor 50.000 doden wereldwijd per jaar. Darmkanker is de grootste oorzaak en ook naar alvleesklier- en prostaatkanker ligt een relatie.

Resoluut stoppen met vlees eten is een logisch gevolg van deze publicatie. Net als het stoppen met suiker eten als je diabetes krijgt.

Volgens het genoemde onderzoek gaat de kans op darmkanker met 18% omhoog als je 50 gram bewerkt vlees per dag eet. Er is ook een causaal verband met rood vlees en darmkanker. 100 gram rood vlees geeft 17% meer risico op darmkanker.

Het Voedingscentrum geeft als huidig advies, maximaal 500 gram rood vlees per week. Bewerkt of onbewerkt. Gedeeld door 7 is dat 71 gr vlees per dag.

Dat strookt niet met de WHO, maar het Voedingscentrum buigt zich nu over de resultaten.

Vlees bevat voedingsstoffen die goed zijn voor de balans in je lichaam. Net als suiker dat is. Stoppen met vlees of suiker betekend dat je op een andere manier deze voedingsstoffen toch naar binnen moet krijgen.

HeMental Foodt kan een humane beslissing zijn om te stoppen met vlees eten en vegetariër te worden.

Een andere keuze kan zijn om vlees te blijven eten omdat het een gewoonte is , omdat je vind dat het zo hoort.

Er kunnen een aantal feiten zijn die je kunnen overtuigen om te stoppen met bewerkt vlees. Hier komen onder andere de E-nummers in beeld. E249 = kaliumnitriet, E250 = natriumnitriet, zijn oxidanten die bij een te hoge dosis toxisch zijn.

Het kan een humane beslissing zijn om te stoppen met vlees eten en om vegetariër te worden. Een andere keuze kan zijn om vlees te blijven eten omdat het een gewoonte is of omdat je vindt dat het zo hoort en omdat het is aangeleerd. Dat gedrag geldt ook voor het eten van andere voedingsmiddelen, bijvoorbeeld als je groenten eet om extra weerstand te krijgen. Iedereen heeft andere gewoontes en andere overtuigingen op het gebied van eten. Die kunnen veranderen door nieuwe inzichten zoals deze onderzoeken.

In het geval van Mental Food, ga je beoordelen waar je voor gaat kiezen. Gezondheid en balans zijn belangrijk en zijn ook het fundament van Die Eet Beter.

Kan je niet kiezen en wil je toch af van je oude gewoonte of wil je gewoon minder eten en je weet niet hoe, kijk dan wat voor jou belangrijk is.

Wil ik gezond worden of blijven en wat moet ik daar voor doen?

Er zijn tal van redenen waarom je dit wilt en niet altijd kan je de juiste drive vinden om je aan je beslissing vast te houden. Dit kan je alleen doen of je kan een buddy vinden die samen met om jou op zoek gaat om jouw doel aan jouw interne trigger te verbinden.

Mental Food Coaching, Find Your Focus

%d bloggers liken dit: