uwvUWV en omgaan Diabetes 2 met neuropathie

UWV en Diabetes 2 in 1 week vangen is eigenlijk een weerspiegeling van de andere weken. UWV is niet altijd prominent aanwezig, maar over de gehele linie genomen altijd wel aan het mee gluren.  Op zich niet erg en als er wat aan je gezondheid veranderd moet je dat meteen doorgeven. Dat had ik dus in Mei gedaan. Mijn werkcoach heeft het even opgehouden, waardoor ik afgelopen week pas langs kon komen bij de verzekeringsarts. Tot nu toe had ik prettige gesprekken gehad die niet zo zwaar voelde. Tijdens dit gesprek voelde het wel degelijk een stuk zwaarder. Wederom natuurlijk vertellen wat je mankeert en wat er dan zo veranderd is. Tja, dan kan je niet zoveel meer. Kan niet meer stofzuigen, afwassen, beetje koken, bed verschonen. En dan de vraag natuurlijk, “doet u helemaal niks in het huishouden”. Daar kan niet eens een vraagteken achter. Overviel mij wel een beetje, maar gaf wel de situatie weer. Dit keer was Esther mee en die kon dat natuurlijk beamen. Zwaarder voelt het dan, dat alles op haar schouders terecht komt. Dan zit je al in een rolstoel en dan kan je niet nog verder door je zitting heen zakken. Er wordt dan weer wat aan je getrokken en geprikt en dan beseffen ze niet helemaal dat je daar dan weer een dag last van hebt.

Al met al, gesprek van een uur en afwachten op het resultaat. Kijken op welk percentage arbeidsongeschikt we nu komen. In een rolstoel is gelijk aan lopen, riep ze tussendoor. Dus dat kan het werken niet beïnvloeden. Ik antwoordde automatisch nog met, maar het is mijn hele lichaam. Zo’n tussenzinnetje begrijp ik dan niet zo goed. Hoeveel impact heeft dat. Het bleef de hele tijd nog in mijn hoofd hangen. Ja, natuurlijk is een rolstoel geen beperking om te werken en gebruik ik hem af en toe preventief. Maar ja, die vingers, die armen, die schouders en bovenlichaam doen ook zeer, daarom was ik daar. De situatie is veranderd met vorig jaar. Toen liep ik en kon ik nog regelmatig de deur uit. Ben dus wel nieuwsgierig naar de conclusie van het UWV.

HormoonfactorDe afgelopen dagen stonden in het teken van hormoonfactor (HF). Ik moet weer meer gaan letten op mijn voeding. Sinds ik minder mobiel ben en minimaal 2 dagen per week op bed, is  het gewicht toegenomen. Dus even een paar versnellingen terug en even naar de basis. In de opleiding HF wordt er natuurlijk veel gesproken over voeding en de do en de dont’s. Dus elke lunch op mijn vingers getikt vanwege mijn speltbrood. En brood is brood. Sinds maandag ben ik gestopt met brood eten en kijken wat het doet. Eerst overgestapt op muesli en binnenkort meer naar een HF dieet. Langzaam naar glutenvrij en uiteindelijk zuivelvrij. Ik zal daar de recepten van op de Die Eet Beter website gaan zetten en dat ook in de app verwerken.

Ook het koffie vrij zijn is toch wel weer een opgave. In het begin hoofdpijn en nog meer moe. Goed dat ik dan stop met dat pepmiddel. Ik ben nu meer aan het finetunen. Kijken hoe mijn lichaam reageert op de veranderingen. Ik merk als snel dat een havermoutkoekje met een beetje honing al direct meer branding in benen geeft. Dit is een gevolg van 2 dagen stoppen met koffie en snelle koolhydraten.

En zijn we deze week nog achteruit gegaan ? Integendeel eigenlijk. Althans dat denk ik. Of misschien heb ik een iets betere vorm gevonden. 2,5 dag voorgerust, want ik had 3 dagen school.

Bij de eerste dag school moet ik drie trappen op. Best lange trappen. Met teruglopende spierkracht per tree en teruglopende coördinatie per tree, ben ik al een paar uur aan het herstellen, maar dan is gelukkig de lunch weer aan de beurt. Eerst naar beneden en na een uur weer naar boven.

De volgende dagen is het gelukkig gelijkvloers. 1ste dag was, hormonen en training. Ik had mijn sportkleding maar niet meegenomen. Gelukkig kon ik de volgende dag klassikaal uitleggen waarom ik niet mee had gesport. Uiteindelijk 3 dagen volgegeten en volgehouden. Toen was ik nog aan de koffie en dat hielp wel de dag door. Die chronische vermoeidheid wil toch de boventoon voeren. Zondag was een repetitiedag voor een musical en die afsluiter van het weekend, ging net. Daarna thuis de formule 1 gekeken en dinsdagochtend opgestaan om naar de masseur te gaan.

Het is dus hollen of stilstaan. Het hollen is nu wel wandelen geworden, maar nog steeds in beweging. De schouders beginnen nu steeds meer weerstand te bieden en ik kan boven schouderhoogte niet echt meer kracht zetten. Haren wassen en tandenpoetsen moet nu met trucjes. Merk nu ook dat mijn rechterbovenbeen begint te slinken. Nog even en ik heb geen billen meer …

Wel een hoop werk kunnen doen en de eerstvolgende versie voor de iPhone komt als het goed is deze week uit. De nieuwe versie op Android is wel al te downloaden.

UWV en omgaan Diabetes 2De Android App kan worden gedownload in Google Play: Die Eet Beter Blog Virgil Smit App Android

De iPhone App kan worden gedownload in de App Store of via iTunes: Die Eet Beter Blog Virgil Smit App iPhone de zoekwoorden: Die Eet Beter – Virgil Smit. Je krijgt een bericht wanneer de nieuwe versie voor de iPhone beschikbaar is.

%d bloggers liken dit: