Stress door voeding en de positieve invloed van de Hormoonfactor

djangorolstoelStress in het nieuwe jaar ? In ieder geval een nieuw jaar met nieuwe mogelijkheden. December was fysiek een vervelende periode en bestond voornamelijk uit hersteldagen. Hele dagen op bed en weinig bewegingsvrijheid. Positief was, dat ik moest leren voor het Trainer Hormoonfactor examen. Veel theorie en lastig op te nemen als je map op je schoot al pijn doet. De constante vermoeidheid neemt ook toe. Na de normale nachtrust nog extra 4 uur per dag slapen. Het gooit je week wel door de war en je kan niet zoveel meer plannen. 1 actie per dag is nog te doen en dan weer een dag herstellen. Dit is de afgelopen periode toegenomen, de pijnklachten en de vermoeidheid. Veranderingen ben je verplicht door te geven aan het UWV als deze blijvend zijn. Dat is de laatste 1,5 jaar wel gebeurd. Alhoewel ik deels al afgekeurd ben, vond de arts het niet noemenswaardig en geeft aan dat ik gewoon volledig kan werken in een rolstoel. Verder niet mijn medisch dossier opgevraagd of bekeken. in het verslag staan dingen die we niet eens besproken hebben. Zo wordt je gedwongen om in de bezwaarschrift procedure te duiken. Ik wil alleen dat in het rapport staat wat mij mankeert en niet er wat omheen wordt verzonnen door het UWV.

Trainer Hormoonfactor

Door de Hormoonfactor (HF) studie ben ik naar mijzelf gaan kijken en wat mijn laatste bloeduitslagen waren. Zijn mijn hormonen uit balans en kan ik daar wat aan doen? Minder pijn en meer energie zou een mooi uitgangspunt zijn. Volgens de labuitslagen waren de waarden van mijn schildklier bijvoorbeeld volgens de norm goed. TSH aan de hoge kant, T4 aan de onderkant norm, B12 onderkant norm, daarnaast zelf de barnes test gedaan en had een lage temp (35,6). Doordat de T4 voldoende is lijkt de schildklier wel in orde.

Zo te zien niet veel aan de hand, maar ik zag wel mogelijkheden om wat aanpassen in de voeding te doen (ik maak ook gebruik van aanvulling B12, magnesium en omega 3-6-9). Allereerst glutonarm gaan eten om de darmen en immuunsysteem rust te gunnen en te herstellen. De afgelopen ook lactose-arm aan het nuttigen, m.a.w. zuivelarme voeding. Allereerst lijkt dat een enorme opgave. Op dit moment kan je zelfs glutenvrije producten in de supermarkt vinden, maar een gespecialiseerde winkel geeft de voorkeur (zoals bijvoorbeeld http://www.glutenvrijewinkelamsterdam.nl/) Lactose vrije producten zijn ook in de supermarkt te vinden. Ik vind zelf het handigste om zuivelproducten zoveel mogelijk te vermijden. Koolhydraat arm was ik al gewend als diabeet, maar ik moest er maar weer eens meer op gaan letten. Het neuropathie is ontstaan door diabetes. Schade aan zenuwuiteinden door overtollig glucose (even kort door de bocht). Dit proces blijft natuurlijk doorgaan, het is progressief. Ik moet dit platform natuurlijk niet blijven voeden, maar onder een streng regime plaatsen. Geen koolhydraten kan natuurlijk niet, je lichaam heeft glucose nodig. Sterker nog,  het is brandstof voor de hersenen. Als er te weinig is, dan vragen ze gewoon om meer, bewust of onbewust. Als je al veel suiker eet, zal je lichaam (brein) altijd die zelfde hoeveelheid verwachten. En als je dan een snaai-aanval krijgt, gaat de lat weer een beetje omhoog. Volgende keer verwacht je lichaam weer de zelfde hoeveelheid suiker, die nu net weer een beetje meer is. Moeilijk te doorbreken zo’n verslaving, maar het kan!

ook tegen stress in het lichaamDeze aanpak is behoorlijk hormoonfaltor-proofed en de omslag in voeding ging relatief makkelijk. Ik eet nu zelfs vrijwillig gezonde salades en maak ze zelf als lunch 🙂 Energie kwam langzaam terug, maar nog niet helemaal van wat ik er van had verwacht. Nog een keer de lapuitslagen bekeken en de conclusie gemaakt, dat de schildklier wel in orde kan zijn, maar gezien de Barnes test, gaat er toch iets niet helemaal goed. Misschien is de omzetting van T4 naar T3 niet optimaal. Om dit te stimuleren ben ik op zoek gegaan naar selenium. Maar waar zit het allemaal in? Eigenlijk zit het in bijna alle voedingsmiddelen. Het is anti-oxidant en er zijn aanwijzingen dat het zware metalen minder giftig maakt (ik heb bijvoorbeeld 13 amalgaam vullingen die al meer dan twintig jaar in mijn mond zitten, de kans op lekken is wel aanwezig (project 2, vervangen van de vullingen)).

Om het gericht in te zetten ben ik het supplement Selenium gaan gebruiken. Dezelfde dag voelde ik al een verandering. Het voelde ’s nachts alsof het een te warme zomernacht was, terwijl het buiten gewoon koud was. Mijn lichaamstemperatuur was een halve graad hoger.

In diezelfde week voelde ik mij energieker en kon weer wat vaker mijn bed uit. Wandelingetje met de hond gaf minder napijnen en vermoeidheid. Ik bracht een extra aspect in, eerder naar bed. Door mijn voeding aan te passen kreeg mijn lichaam meer rust om te herstellen en kreeg ik minder stress reacties waardoor mijn cortisolniveau omlaag ging. Daardoor kon ik ook eerder slaap vatten. Dat betekent betere aanmaak van serotonine en melatonine. Dus ik werd er vrolijker van door de serotonine en de melatonine is ook een antioxidant (vertraagt ook veroudering 🙂 ).

Dat voelde alsof het cirkeltje nu compleet was en dat in deze levensstijl verandering continuïteit zat. Dit vanaf half december ingezet en selenium en slaap nu ongeveer een week of drie ‘s nachts gemiddeld 7 uur ipv 4 uur. Overdag gemiddeld een uurtje of twee nog steeds.

Maar wat is dan het resultaat? 

Allereerst meer energie. Ik kreeg weer meer zin om in beweging te komen en dat ging steeds een beetje meer. En de pijn? De pijn leek iets te zakken, minder scherp, meer houdbaar. Kan mijn voeten weer wat beter strekken en weer andere soort schoenen aan. Niet elke avond meer persé de ventilator bij mijn voeten aan. De pijn was er nog wel, maar minder intens. Wat heerlijk is dat! Even je gedachten van de pijn af. Weird! Maar ja, is het een opleving? Komt er een terugslag? Tot nu toe mag ik genieten, dat het even zo is. Minder pijn, meer energie. Ik werd er een beetje hoogmoedig van en 1 van mijn wensen was om toch ooit weer te kunnen hardlopen. Onmogelijk leek dat vorige maand met 3 a 4 dagen op bed per week. Lopen met wandelstok als het meer dan 100 meter was. Drie weken geleden toch ingeschreven bij een hardloopclub. Moet je voorstellen, hevige pijnen in de voeten gehad, evenwicht in de benen slecht, wandelstok, soms een rolstoel en niet eens de kracht om op te staan vanuit een stoel.

logoathleticpointGewoon naar de eerste looptraining gegaan en tijdens de oefeningen 5 km hardgelopen. Het vreemde was dat alle bewegingen naar de training pijnlijk waren zoals gewoonlijk, maar tijdens het hardlopen er geen echt probleem was. Evenwicht is wel een issue en krijg wel hardhandige correcties van de trainer, maar die weet ook van niets 😉

Drie weken verder en afgelopen woensdag 6,5 km hardgelopen en 7 km gewandeld. Het enge is, vrijwel geen extra napijnen en is mijn herstel hetzelfde gebleven, zelfs iets afgenomen. Doel is in ieder geval, 10 km van De Haar uitlopen 🙂

Ik zit wel te wachten of er nog een nare reactie komt of dat dit geen opleving is. Maar geniet van de afgelopen drie weken, waar alleen progressie is te zien.

Het is geen wonder, het is eigenlijk een ommezwaai in mijn levensstijl en misschien belangrijker nog, verandering van mijn mindset.

Ik kan mijn ziekte niet veranderen of oplossen. De pijnen en beperkingen zijn er en worden groter, maar kan ik het wel prettiger voor mijzelf maken en niet op de bank gaan zitten jammeren over mijn pijnen en beperkingen. Dat doe ik stiekem natuurlijk wel, maar ik kan nog steeds dingen vandaag!

Mijn tijdelijke verlichting ligt voornamelijk in het ontstressen van mijn lichaam. De voeding die stress opleverde zonder dat ik het wist heb ik proberen te elimineren en ik heb gekeken naar het patroon van bloedwaardes. Ik ben daar nu zeer trots op en wil Ralph Moorman speciaal danken voor het geven van het inzicht in mijn hormoonbalans en ben ik nu klaar om anderen mee te nemen in deze ervaring. Binnenkort kan je meedoen met de hormoonfactor via www.dieeetbeter.nl

Lao-Tse:

Wat een ramp lijkt, blijkt vaak een kans.

De Android App kan worden gedownload in Google Play: Die Eet Beter Blog Virgil Smit App Android

De iPhone App kan worden gedownload in de App Store of via iTunes: Die Eet Beter Blog Virgil Smit App iPhone de zoekwoorden: Die Eet Beter – Virgil Smit.

%d bloggers liken dit: