Nieuwe richtlijnen over Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad  bruikbaar? – Mental Food

Goede voeding

De gezondheidsraad is op 4 november met nieuwe richtlijnen goede voeding gekomen, versie 2015. Hoeveelheid groenten en fruit, brood, peulvruchten, noten, zuivel , vis, thee, komen aan beurt in de samenvatting, zo ook de koffie, rood en bewerkt vlees, suikerhoudende dranken, zout en supplementen. 29 documenten aan onderliggende onderzoeken liggen hieraan ten grondslag.

95 bladzijden met nuttig informatie, maar waar begin je eigenlijk? Hoeveel mensen lezen dit rapport en gaan er meteen mee aan de slag? Hoeveel mensen zijn er reactief omdat er bijvoorbeeld een dieet wordt voorgeschreven in verband met gezondheidsproblemen. Hoe lang heeft het nodig om de richtlijnen door te laten sijpelen in onze maatschappij. Hoe kan deze technische informatie worden omgezet naar de innerlijke drijfveer om naar de richtlijnen te gaan leven en te erkennen dat verandering van het voedingspatroon invloed heeft op het dagelijkse functioneren. 

Wat opvalt is dat in tegenstelling tot de vorige versie richtlijnen Goede voeding, 2006 dat in het samenvattingsdocument het onderdeel beweging niet te vinden is. Op de letter genomen, in de titel, klopt het dat beweging geen voeding is. Of toch wel. Is bewegen geen voeding voor je lichaam? Het is geen voedselopname, maar het is zeker een groot bestandsdeel waar je lichaam mee te maken heeft. Brandstof is een goede voedingstof voor de auto. Het loskoppelen of het negeren van de beoordeling over de beweging van de auto, geeft geen duidelijk beeld voor het gehele functioneren van de auto. Tank maar eens suikerwater. Kortom wat je aan voeding inneemt is van belang voor je beweging en je beweging bepaalt hoeveel voeding je nodig hebt.

En wat is gezonde voeding en wat doet het met je? Moet je rigoureus alles over boord gooien en volgens de richtlijnen van de gezondheidsraad gaan leven? Of kun je met een aantal componenten beginnen en dat uitbouwen?

Wat werkt voor jou? Waarom wil je gezond eten? Minder bewerkt vlees eten? Minder risico’s lopen op aandoeningen en ziektes? Er zijn vele redenen om het uit te stellen of niet te hoeven denken aan goede voeding. Het zijn je eigen keuzes. Wil ik het en hoe kan ik dat voor elkaar krijgen. Hoe kan ik mijn leefpatroon veranderen en hoe kan ik dat blijven volhouden.

Het kunnen kiezen om te veranderen moet gezocht worden in het “wat maakt het dat ik mijn keuze niet kan maken”. Wat zijn mijn opwerpingen en waarom is het zo makkelijk om een reden te vinden om weer naar het oude te grijpen. Of zal ik gaan kijken waar ik het wel kan aanpakken en hoe ik daarmee mijn doel kan halen.

043_3500x2011_all-free-download.com_3177516

200 gr groenten per dag eten wordt door de gezondheidsraad als richtlijn gehanteerd. In dezelfde samenvatting staat dat supplementen niet nodig zijn. Elke dag 200 gr wortels eten, dag in dag uit, zal niet in alle voedingsstoffen voorzien. Net als 200 gr appels per dag niet in alle vitaminen kan voorzien. Eenzijdige voeding is geen gezonde voeding.

Voeding is een wezenlijk onderdeel van je dagelijkse leven. Voeding die van oorsprong niet in je lichaam hoort, zorgt voor stress in je lichaam, want alle stoffen die je inneemt moeten worden verwerkt. Veel stoffen zijn van invloed op je hormoonhuishouding en kan dan zorgen voor bijvoorbeeld stemmingswisselingen, bloedsuikerwisselingen, vermoeidheid en dat is ook een vorm van stress. Daarbij komt nog de dagelijkse stress van buitenaf, door bijvoorbeeld werk, relaties, tijdsplanning etc. Er kan op verschillende plekken in het dagelijks leefpatroon worden ingebroken om een verandering toe te brengen die je elke dag vitaler maakt. Voedingspatroon veranderen, je voeding veranderen, beweging, het zijn direct aanwijsbare factoren die veranderd kunnen worden.

De drijfveer hiervoor vinden om dit te gaan doen en vooral vol te blijven houden is een stuk lastiger, want je leeft al jaren op deze manier.

Het vinden van die drijfveer kan door verschillende belemmeringen en talloze pluspunten te vinden, te erkennen en om te zetten in naar die innerlijke drijfveer, wat is je intrinsieke trigger. Dat kunnen gezondheidsaspecten zijn, wat je hebt meegekregen uit je jeugd/opvoeding of andere belangrijke mijlpalen die je positief of negatief hebt ervaren.

Wil je gezonder en vitaler leven, het roer omgooien en van je eigen kracht uitgaan, kijk dan naar de mogelijkheden van Die Eet Beter. Nieuwsgierig? Maak een afspraak via Afspraak maken

Mental Coach Virgil Smit

Mental Coach Virgil Smit

De iPhone App kan worden gedownload in de App Store of via iTunes: Die Eet Beter Blog Virgil Smit App iPhone de zoekwoorden: Die Eet Beter – Virgil Smit

De Android App kan worden gedownload in Google Play: Die Eet Beter Blog Virgil Smit App Android

Geschreven door Virgil Smit Mental CoachDie Eet Beter

%d bloggers liken dit: