Mental Food Coaching

Mental Food Coaching

Is mental food iets voor jou? Wat betekent het eigenlijk? In een korte bewoording, mental food, hoe bewust kies je voor je eten? We weten dat voeding invloed heeft op je lichaam. De aanpak van het voedingscentrum is solide, raw foods en superfoods zijn een hype en gebaseerd op de voedingsstoffen die we als mens nodig hebben. De Hormoonfactor van Ralph Moorman pakt het anders aan en kijkt wat je lichaam nodig heeft op basis van je belangrijke hormoonhuishouding.

Het houden van een gezond lichaam is voor de één belangrijker dan voor de ander. Als je bent opgevoed met een gedachte over gezond eten, is dat makkelijker te hanteren dan als je op latere leeftijd wordt geconfronteerd met een aandoening zoals bijvoorbeeld diabetes mellitus  type 2 en het voedingspatroon radicaal moet worden aangepast.

Het mentale gedeelte van eten is een essentieel onderdeel van een lifestyle. Het lichaam vraagt natuurlijk om voedingsstoffen. Als je lichaam suiker nodig heeft zal het ook om suiker vragen, dit gebeurt vaak onbewust, maar we hebben dan wel zin in een chocoladereep of bijvoorbeeld frisdrank. Dit is vaak een automatische reactie geworden en de snelste weg. Nadeel is dat het vaak snelle koolhydraten zijn en dat je al na korte tijd weer een suikeraanval krijgt. Langzame koolhydraten zijn dan een logischere oplossing. Het geldt ook voor bijvoorbeeld zout, proteïnen en eiwitten. Fastfood, chips, chocola kunnen snel het gevoel geven dat alles weer op peil is.

Is het mogelijk om hier anders mee om te gaan? Vele diëten schrijven voor hoe het moet. Wat het beste voor je lichaam is en hoe je dan (snel) kan afvallen. Dat zijn prima paden om te bewandelen en om gezonder te leven. Het woord dieet geeft al snel aan dat er een patroon wordt afgedwongen. De vraag is of dit voor het hele verdere leven is. Zou het niet fijner zijn als het een onderdeel van je leven zou zijn en dat je er niet meer aan hoeft te denken wat wel en niet mag, maar dat je het automatisch doet en je reageert op het lichaam met een gezond antwoord.

Mental Food Coaching kijkt niet perse naar de inhoud van het eten. Het zoekt de reden waarom je een dieet wil volgen en hoe je dat kan erkennen en opnemen in je dagelijks leven.

Intrensieke trigger gevonden

Interne overtuiging gevonden

In het geval van Virgil Smit (48) was de diagnose drie jaar geleden Diabetes mellitus type 2. De intrinsieke trigger was al snel gevonden en door de levensstijl te veranderen resulteerde dit in bijna 25 kilo afvallen in een korte tijd en kon dit ook vasthouden. De reden om te veranderen was belangrijk om onder andere de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en de Diabetes onder controle te krijgen.

Er zijn natuurlijk andere redenen om af te vallen of om de levensstijl te veranderen om een gezond lijf te krijgen en te behouden. Met Mental Food coaching besteed je aandacht aan de bewustwording  van wat je wil veranderen aan je voedingspatroon. Wil je afvallen? Wat maakt het dat je wilt afvallen? Wil je gezonder gaan eten?Wat is de oorzaak om gezonder te gaan eten?

Hoe bewust kiest je voor je eten en is Mental Food Coaching een mogelijkheid voor jou om je leven blijvend te veranderen?

Hoe kies je je voeding? Wil je richting raw food, is dat voor jou dan wel de juiste richting? Smartfoods zijn natuurlijk erg veel in het nieuws, wat brengt het jou?

De uitdaging is, hoe vinden wij jouw interne overtuiging om je leven positief te veranderen en dat vol te houden. De schijf van vijf is een voorbeeld op oude leest geschoeid en wellicht geschikt voor jou. Wat betekent voor jou gezond? Dat kan je samen vinden met Die Eet Beter.

Mental Food Coaching, bewust erkennen wat je wil veranderen in je voedingspatroon.

#mentalfood #DieEetBeter

%d bloggers liken dit: