Wie zijn wij

Begin 2012  werd ik op 45 jarige leeftijd gediagnosticeerd met Diabetes Mellitus type 2, suikerziekte. Veel onderzoeken, medicatie, maar hoe verder … ? De informatie die ik kreeg was voor mij nog niet genoeg. Ik ben hevig gaan zoeken om te weten wat Diabetes Mellitus type 2 nou precies betekende en wat ik moest aanpassen om er zo weinig mogelijk last van te hebben. Ik was op dat moment 96 kg en met mijn 1.78m was dat aan de zware kant. Ik had ook last van hoge bloeddruk en slikte 4 verschillende soorten medicijnen daarvoor.

 

Een zoektocht

Er is heel veel informatie beschikbaar over voeding, gezondheid en bewegen. De kunst is om er voor jezelf uit te halen wat je nodig hebt. Ik wist al van de diëtiste dat ik mijn suiker en koolhydraten in de gaten moest houden en fors moest afvallen. Maar om niet in een saai, fantasieloos dieet terecht te komen, toch af te vallen en gezonder te worden, zette ik mijn zoektocht  voort. Voor het afvallen moest ik kijken wat ik aan calorieën binnen kreeg en wat ik aan verbranding aan calorieën kwijt raakte. Onder aan de streep moest dat voorlopig een negatief getal zijn. Met dit gegeven ben ik de strijd aan gegaan en heb ik op advies van de diëtiste mijn algemene voedingswaarde in de gaten gehouden.

2500 calorieën is voor een gemiddelde man een goeie hoeveel energie om binnen te krijgen. En dan zou je 2500 calorieën moeten verbranden om neutraal uit te komen. Met 8 uur slaap en overdag 16 uur rust  kom je ongeveer op 1750 calorieën.  De rest kan je dan met beweging “opmaken”.

Hoeveel?!

De eerste stap was om al mijn voeding in 1 week te registeren.  In de eerste week besefte ik hoe ik er aan toe was en wat er binnenkwam en wat er verbrand werd. Ik zat ongeveer tussen de 3000 en 4000 calorieën op 1 dag met maximaal 2000 calorieën aan verbranding. Aan suikers 215 gr, 440 gr koolhydraten en gemiddeld 200% van de dagelijkse hoeveelheid die ik later zou gaan gebruiken.

Het bijhouden van voeding was een echte eyeopener en zonder overdrijven life changing. Met het bijhouden kan je afmeten hoeveel je eigenlijk extra moet bewegen om weer op nul uit te komen.

En dat dat ook kan met af en toe een pizza of frietje is echt zo!

Bewegen:

Beweging kan je tegenwoordig met verschillende apps bijhouden. Voor hardlopen, wandelen en fietsen kunnen de calorieën goed worden bijgehouden.

Als je de twee getallen van inname en verbranding tegen elkaar houdt, kan je vrij snel zien of je aankomt of juist afvalt. Ik heb twee apps moeten gebruiken hiervoor en dan de waarden bij elkaar brengen.

 

Kortom, wil je alles weten en meten wat van belang is dan kost dit veel tijd. Dat is het waard, maar daardoor heb ik ook gezien dat het ook anders kan.

Missie:

Die Eet Beter is met deze achtergrond ontstaan en zet zich in om informatie te bieden en om te helpen beseffen wat er gegeten en bewogen wordt. Op dit moment is Die Eet Beter met de ontwikkeling van de website bezig en wordt er gestart met de bouwen van de App om  voeding en bewegingscalorieën op een makkelijke manier, samen te laten registreren. Deze toepassing is niet alleen voor mensen met Diabetes, maar ook voor mensen die in die risicogroep zitten. Wil je beginnen met bijvoorbeeld hardlopen, afvallen of gewoon gezonder gaan leven dan kan je meedoen aan deze missie!

Voor het ontwikkelen van de Die Eet Beter, de website en app zijn er zoveel mogelijk handjes nodig. Elke hulp zorgt ervoor dat er snel aan functionaliteit kan worden uitgebreid. Je kan je als vrijwilliger of stagiaire  opgeven als programmeur, ontwerper, database administrator of als looptrainer, voedingsdeskundige en veel meer.

Maar het kan ook financiële steun zijn. Een bedrag doneren, sponsor worden of als partner deelnemen kan natuurlijk ook! Steun Die Eet Beter

Hoe meer steun des te sneller Die Eet Beter kan helpen om levensstijlen  om te buigen, stimuleren en motiveren.

Verander NU, Why Wait ?

 

Broederschaplaan 56

3451 ZC Vleuten

%d bloggers liken dit: